Fanymarket.cz - Potraviny do rodiny

Potřebujete poradit?
227 228 227 (dnes 8:00 - 23:00)

prázdný košík
0 Kč

Domácí limonády a smoothie – fenomén současnosti

8.7.2021

Popularitu letních nápojů, jimiž jsou ovocné a zeleninové čerstvé šťávy dotahují v zájmu strávníků poslední roky domácí limonády a smoothies. Přinášejí zdravé osvěžení i velkou rozmanitost přírodních chutí a díky tomu se těší stále větší popularitě.

Domácí limonády

Velmi úspěšným letním nápojem několika sezón jsou domácí limonády. V podstatě jde o ovocnou šťávu z čerstvého ovoce smíchanou s perlivou vodou, ledem, a případně doslazenou medem, sirupem, cukrem nebo jiným sladidlem. Ovocný obsah limonád je stanovený právními předpisy, a to v rozmezí 3 až 15 procent. Nezanedbatelný je i obsah cukru, který se pohybuje průměrně kolem 10 procent – tolik předpisy. Limonáda je tedy nápoj jiného druhu než například ovocný nektar, mošt nebo tzv. ovocný nápoj, a je také i něco jiného, než sirupem ochucená minerální voda.

 

Podle nedávných průzkumů si tuzemští konzumenti pod spojením „domácí limonáda“ představují produkt, který podnik sám vyrobí, bude bez chemie a doplní ho čerstvé ovoce. Většina lidí (87 %) považuje název „domácí“ za klamavý, pokud je produkt vyroben z koncentrátu. Jestliže si tedy domácí limonádu respondenti objednají v restauraci, vědí, co chtějí a až 70 procent z nich se zajímá o její složení. Jedna pětina dotázaných uvedla, že s tím měli někdy ze strany obsluhy problém. Průzkum, v kolika procentech restauračních zařízeních je „domácí limonáda“ skutečně domácí, zatím neexistuje.

Spousta variací

Naši hosté si natolik oblíbili domácí limonády, že ji mohou dostat téměř v každé restauraci a také i v kavárnách a cukrárnách. V mnoha gastronomických provozovnách dnes totiž připravují produkt nazvaný „domácí limonáda“ jako čerstvý produkt sami. Když odhlédneme od toho, že obliba některých příchutí limonád je věčná a zájem o ně trvá i několik generací, (u točených limonád jsou nejžádanější tři tradiční chutě - malinová – tzv. malinovka, citronová – citronáda a pomerančová – oranžáda), chuťový repertoár těchto nápojů se v posledních letech značně rozšířil, právě díky jejich vlastní „výrobě“. Rozšířil se výběr chutí a tedy seznam surovin, z nichž se připravují. Oblíbené aktuální chutě jsou rybízová, zázvorová, levandulová, mátovo-citronová, melounová, bezinková (z květů černého bezu), fialková, borůvková či jahodovo-rebarborová. A přibývají další a další chutě ze sezónního ovoce, bylinek, nebo jejich kombinací.

Hodně záleží na kvalitě základních surovin, které dodávají nápojům pravou a autentickou chuť, bez zbytečných umělých přísad a příchutí. 

Ovoce je možné doplnit také zeleninou – např. salátovou okurkou, špenátem, celerem, mrkví apod. Při výrazné chuti ovoce se chuť zeleniny ve výsledném mixu však lehce ztratí. Oblíbeným nápojem tohoto druhu je například okurková limonáda – směs okurky a citronu ve vodě, případně s mátou.

Pro výrobu těchto limonád je potřebné mít hlavně přichystané plody čerstvého ovoce a pokud možno dobrou vodu, pomocníkem pro jejich výrobu je případně blender, či mixér, ale u některých druhů plodů lze vystačit i jen se sítkem, džbánkem, sklenicí a brčkem.

Důležité je ovšem také vědět, že od 1. července loňského roku Ministerstvo zemědělství České republiky zpřísnilo vyhlášku o označování potravin. Aby mohl podnik lákat hosty na limonády i další potraviny slovy „domácí“, „přírodní“ či „pravé“, musí prokázat, čím přesně jsou tak výjimečné. Jinak hrozí vysoké pokuty.


Rybízová limonáda (za studena)

750 g rybízu, 750 g cukru, šťáva ze 2 citronů.  

Rybíz zbavíme stopek a opereme. Ovoce dáme do mísy spolu s cukrem a vše co nejvíce rozmačkáme na kaši. Poté směs přecedíme a propasírujeme přes sítko a necháme okapat. Přidáme šťávu ze dvou citrónů a zamícháme. Plníme do sklenic a ředíme vodou nebo minerálkou na limonádu. Podáváme s ledem a citrónem.


Smoothie

Jemný a současně hutný a výživný krémový nápoj založený na čerstvém ovoci a zelenině je důkazem toho, že i to, co je zdravé, může být současně i velmi chutné. Mixované nápoje tohoto druhu pocházejí z USA, kde je ve třicátých letech minulého století začaly nabízet obchody se zdravou výživou a ve 40. letech se objevily první smoothie recepty v kuchařkách. V posledních letech se tyto koktejly staly oblíbeným stravovacím hitem i u nás a jejích obliba dále stoupá, neboť se staly součástí zdravého životního stylu. Rozmixované ovocné a zeleninové plody dodávají tělu větší množství živin při lepší stravitelnosti než celé kusy a jejich konzistence na pomezí nápoje a pokrmu umožňuje smoothie zařadit je do obou těchto výživových kategorií.

Co je smoothie

Obvykle jde onápoj mixovaný z čerstvého ovoce, zeleniny a někdy také ořechů či jiných tvrdých plodů jako semen či obilovin a dalších přísad. Výsledkem je výživný, krémový a hustý koktejl, který dodá tělu značnou dávku vitamínů, minerálů, enzymů a vlákniny. Podle potřeby je možné jej dosladit medem nebo sirupem (např. z agáve, javorový, datlový apod.) a přidávají se i různé další tekutiny – minerálky, džusy, mléka, sirupy. Některá smoothies tak získávají nejen charakter koktejlů ovocných a zeleninových, ale i proteinových. Existují i recepty, které obsahují také kakao, čokoládu nebo arašídové máslo. Pozoruhodné na smoothies je, že při jeho přípravě lze téměř neomezeně kombinovat nejrůznější druhy ovoce a zeleniny, bez ohledu na to, zda je domácí nebo exotické, a z většiny nejrůznějších kombinací základních surovin vyjdou skoro vždy pozoruhodné a originální chuťové skvosty. V těchto směsích jde například velmi dobře dohromady i banán se špenátem, okurka s jablkem, kapusta s ananasem a podobně.

Pro dobrou stravitelnost smoothie platí pouze jedna jediná hlavní zásada – nekombinovat v jednom smoothie nápoji škrobovou zeleninu s ovocem. Smoothies si umí užít nejen jejich konzumenti, ale také profesionálové – při jejich přípravě – jim patří tvůrčí vzrušení i „zábava“ při vymýšlení nových receptur a experimentování s novými kombincemi chutí. Ti, kteří neradi experimentují, mají naopak k dispozici velké množství již vyzkoušených a oblíbených receptů. 


Co smoothie není

Smothie není jen šťáva k pití s vyšším podílem vody jako třeba limonáda, ale v podstatě je to také něco jako výživný pokrm kašovité konzistence, vhodný třeba i jako náhrada jednoho jídla denně, například snídaně. Jednotlivé rozdíly mezi nimi jsou nejen v jejich konzistenci, ale ve výživové hodnotě. V restauracích či hotelech mohou být smoothies zdravou a velice praktickou variantou snídaně. Tato specialita plná zdraví se podává i během dne jako občerstvení v nejrůznějších gastroprovozech – v kavárnách, specializovaných „smoothies barech“, ve fitness centrech apod.

Proč smoothie?

Protože tento produkt je jedinečný jak pro jeho konzumenty, tak pro jeho tvůrce. Pro konzumenty spočívá obliba tohoto nápoje především v jeho prospěšnosti pro zdraví coby čerstvého, vitamíny a prospěšnými látkami nadopovaného a chutného elixíru, jehož velkou výhodou je snadná vstřebatelnost živin a vitamínů díky přípravě mixováním. Rozmixované ovocné a zeleninové plody nabízejí tělu lepší využití množství živin než celé plody, a jsou i snadněji stravitelné.  

Na straně obsluhy se zvyšuje možnost vyhovět individuálním přání zákazníků – a to rychlým a jednoduchým způsobem. Pozitivně působí také i jistá exkluzivita tohoto nápoje-jídla a šíře možností jeho variabilních proměn. Při jeho přípravě se nabízí jak jednoduchá možnost využít pro přípravu smoothies suroviny, které jsou zrovna po ruce, tak i velká možnost variability těchto nápojů cestou nejrůznějších kombinací jeho komponentů.

Móda smoothies jde ruku v ruce se zájmem o zdraví, zdravou výživu a fitness. Zájem o koktejly plné zdraví stále roste nejen díky dostupnosti zařízení pro jejich domácí přípravu, ale i díky stále větší možnosti dát si je v restauracích, obchodních centrech, fitness centrech a sportovištích, v nejrůznějších provozovnách tzv. zdravých alternativ jako rychlé a zdravé občerstvení.


Obsah smoothie a suroviny pro jeho přípravu

  1. Tekutý základ: může jím být řada tekutin, které pak spolu s dalším obsahem vytvářejí různé konzistence. Pro lehčí nápoje se používá obyčejná nebo minerální voda nebo drcený led, ale i čaje nebo kokosová voda apod., pro hutnější, krémovou konzistenci a jemnější chuť se do smoothies přidávají jako tekutý základ rostlinná mléka jako mandlové, rýžové, sójové, kokosové, ale i mléka živočišná, jogurt nebo kefír. Jejich použití je vynikající např. s banánem.
  2. Ovocný nebo zeleninový obsah tvoří syrové ovoce nebo zelenina, nejčastěji některé druhy sladkého ovoce v kombinaci se zeleninou a bylinkami. Oproti fresh šťávám je velkým přínosem smoothies zachování vlákniny. Připravují se z domácího i exotického ovoce, a to v nejrůznějších kombinacích. Nejlepší surovinou je ovoce v čerstvé podobě, ale používá se i zmražené nebo konzervované. Mělo by být vždy zralé, dobře omyté a oloupané.

Další základní suroviny na přípravu smoothies: 

Nesladké ovoce – vodové a tuhé druhy zeleniny, jako například cuketa, okurka, dýně, mrkev, celer apod.

Škrobová zelenina – brambory, řepa a všechny luštěniny. 

Listová zelenina – všechno, co má lístky, tj. salát, rukola, šťovík, kapusta, špenát apod. 

Při kombinaci surovin při přípravě smoothies by se měla dodržovat zásada, že v jednom smoothie nápoji bychom neměli kombinovat škrobovou zeleninu s ovocem. Ke škrobům zařazujeme také obilniny. Pokud dáváme více ovoce, stačí přidat už jen listovou zeleninu, a to pokud možno aspoň dva druhy.

Důležité je dbát na to, aby všechny suroviny byly čerstvé. Neměly by být nahnilé, plesnivé a ani jinak poškozené. Pro výslednou chuť je dobré se vyvarovat nadrozměrně veliké zeleniny a ovoce, které je bez vůně. Takové potraviny jsou až příliš postříkané chemikáliemi a příliš mnoho zdraví neobsahují.

3. Doplňující složky – jako poslední se pro větší chuťový, zdravotní i zahušťující efekt přidávají do smoothies někdy také rozmixované ořechy, semínka (např. chia) apod. Tím se nápoj zahušťuje a dostává kašovitou konzistenci. Do každé porce jakéhokoliv smoothies je také možné přidat ještě i jednu až dvě hrsti bylinek – například mátu.

4. S malou dekorací na okraj sklenice vypadá každé smoothies ještě lákavěji, což může být např. jahoda, plátek pomeranče nebo citronu, pomerančová kůry, větvička rybízu, malý ovocný špíz, sladké okraje sklenice, papírový slunečník atd.

Zcela přesná definice smoothie neexistuje, a tak některé restaurace i jednotlivci do něj přidávají i různé další ingredience. Pro fitness a bodybuilding se do koktejlů přidává např. práškový whey protein nebo kreatin. Setkat se můžeme i s konopným proteinem či zeleným čajem ale i s koktejly obsahujícími slunečnicová semínka nebo kustovnicí čínskou.

Hotové smoothie je nejlépe vypít čerstvé. Uchovat se dá ale až 3 dny, pokud ho uzavřeme do kvalitní skleněné nádoby a dáme do lednice. 



Postup při přípravě smoothie

Z vybraného očistěného ovoce či zeleniny odstraníme slupku, případně použijeme jen dužinu bez jadérek. Poté všechny ingredience rozmixujeme. Pro osvěžení můžeme přidat minerálku nebo ledové kostky, ze kterých vznikne tříšť, pro zahuštění či další rozšíření chuti případně některý druh mléka či jogurt. Do každého smoothie je dobré přidat i pár kapek oleje s obsahem omega 3, pro lepší vstřebání živin a vitaminů.


Druhy smoothies

Podle konzistence můžeme smoothies rozdělit na lehčí ovocné nebo zeleninové, hutnější krémové a dále tzv. speciální, ke kterým můžeme přiřadit i varianty s příměsí alkoholu.

Z hlediska efektu na zdraví jsou za nejlepší považována zeleninová smoothies. Výborná jsou v kombinaci se špenátem, mrkví nebo červenou řepou. Čistě ovocná smoothies obsahují hodně fruktózy, přitom je však jejich vyšší energetický obsah méně vnímán než u jiných nápojů či pokrmů. Jejich častá konzumace tak může přispívat i k obezitě. Vynikající nápoje jsou z ovoce, které právě dozrálo. Klasickým základem ovocných smoothies bývá banán, mango nebo ananas, které je možné kombinovat s dalšími druhy ovoce. Kombinovaná smoothies obsahují jak ovoce, tak zeleninu. Ideální je poměr zeleniny a ovoce 1:1. Oblíbená jsou tzv. detoxikační smoothies – jejich zásadní složkou jsou citrusové plody – nejlépe citrón, ale také grep nebo pomeranč či mandarinka. Detoxikační účinky má i avokádo, červená řepa, dýně, ale i jablka. Rozšířenou odnoží této skupiny smoothies jsou po celém světě velmi oblíbená tzv. zelená smoothies (green), s použitím zelených bylin nebo zeleninových natí jako petržele, celeru, lístků koriandru, máty, kapusty, špenátu, salátu, řapíky celeru apod. Základem každého zeleného smoothie je listová zelenina, obsahující zelený chlorofyl a kyselinu listovou. Do směsi zelených smoothies se přidávají například také zelený ječmen, zelená pšenice, řasy spirulina nebo chlorela a samozřejmě v tomto druhu smoothies by nemělo chybět ani ovoce, které jim dodává lepší a příjemnější chuť. Nejlepší je použít aspoň tři druhy listové zeleniny v kombinaci s ovocem a přidáním pár kapek lněného nebo jiného oleje, bohatého na omega 3 mastné kyseliny. 

Poslední kategorií smoothies jsou tzv. krémová smoothies, kde se kromě ovoce nebo zeleniny jako významná složka uplatňují jogurty, různé druhy mlék, kokosový olej, obiloviny – jako např. ovesné vločky, prášek z mladé pšenice nebo ječmene, lecitin a další sušené extrakty v prášku. S nabídkou těchto smoothies se lze nejčastěji setkat v „barech zdraví“ ve fitness a sportovních provozech apod. V některých těchto specializovaných zařízeních je možné se setkat se speciální nabídkou dalších druhů zdraví užitečných smoothies jako např. na hubnutí, pro získání energie, pro zvýšení imunity, pro posílení mozkové činnosti, proti stresu, pro krásu pleti atd.

Základní příslušenství

Technologickým zařízením na přípravu každého výživného smoothie je dobrý mixér, konkrétně mixér vysokorýchlostní, který má kvalitní nůž ahlavně otáčky aspoň 340 km/h – 1500W. Čím kvalitnější mixér, tím lépe umí rozmixovat tvrdší složky jako led, ořechy, semena, ale idrobné bobule a během okamžiku vytvoří hladkou texturu. Pro profesionální přípravu se používají speciální přístroje – tzv. smoothie makery nebo nutri-mixéry nejrůznějších velikostí aobsahu, s více druhy přednastavených programů svlastní rychlostí, automatickým vypínáním atd. Ty nejlepší nabízejí mixování akonzumaci přímo zjedné nádoby. Důležité je, aby tlak molekuly uvolnil, ale nenarušil. Dalšími alternativami, světší vynaloženou námahou, mohou být mixéry, případně ruční tyčové mixéry. 

Smoothie maker nebo nutri mixér vytvoří z celých použitých surovin jako je ovoce, zelenina, ořechy, semínka, klíčky atd., apod. dokonale jemný drink, které lidské tělo s jeho živinami snadno vstřebá. Extrahuje při tom těžko dosažitelné výživné látky obsažené v semínkách, obilovinách, ořeších, umožňuje rozsekání celého ovoce a zeleniny.

Dále už budeme potřebovat jen kuchyňská prkénka, ostrý nůž, odměrky a formy na kostky ledu k přípravě chlazených koktejlů. Doplňkem jsou smoothie hrnky – sklenice s uzávěrem i otvorem k pití.

Na vrstvení záleží! Při mixování smoothie je dobré se držet pravidla, že ovoce je vždy třeba nakrájet na menší kousky, přičemž měkčí a šťavnatější druhy ovoce patří dospod a teprve až na ně dáváme ty tvrdší části. Při mixování se totiž z měkké části vytvoří základ, který umožní snáze umixovat i tvrdší kousky. Jinak se mixér může také zaseknout.


Zásady pro přípravu a konzumaci smoothie

Na přípravu smoothie zásadně používáme kvalitní a čerstvé ovoce a zeleninu, ideálně z ověřeného zdroje a chemicky neošetřené. Před přípravou nápoje vše důkladně omyjeme, případně odstraníme slupku. Dobré k použití je i ovoce zmražené, zejména bobuloviny.

Ovocná smoothie se doporučuje ředit vodou, pokud ho chceme mít jako nápoj. Případně přidat rostlinné mléko – např. makové, ořechové, mandlové, nebo bílý jogurt– třeba kozí. Z výživového pohledu jde pak o jídlo, které je plnohodnotné díky obsahu bílkovin.

Nutričně ideálně vyvážený nápoj by měl obsahovat 50 % listové zeleniny, 50 % ovoce a tzv. vzpruhu ve formě oříšků alebo semínek.. Nezapomeneme samozřejmě dolít vodou nebo jinou tekutinou.

Smoothie nepřipravujeme příliš dopředu ve větším množství a je třeba pamatovat na to, že vitamín C je citlivý na světlo, teplo i kontakt s kyslíkem.

Působením kyslíku a jiných faktorů vitamíny degradují, proto je ideální podávat smoothie čerstvě připravené.  

Dobré je přidat do smoothie i tukovou složku, aby se vitamíny rozpustné v tucích pohodlně a rychle resorbovaly v organismu. Pokud nepoužijeme oříšky, postačí pár kapek olivového nebo kokosového oleje.


Přírodní nápoje letošního léta

Sáhněte po ovoci, které má nízký obsah cukrů, a doplňte jej zeleninou. Zelená barva je stejně „in“ jako ty ostatní. Nebojte se proto špenátu, okurek, brokolice či celeru. Rozumné množství na jednu porci je 250 až 500 mililitrů. Jak již bylo řečeno, suroviny na smoothies se dají kreativně kombinovat téměř donekonečna a vytvářet tak lze nespočet variací. Níže najdete několik receptů výše uvedených typů smoothies prověřených praxí. 


Jednoduché vyzkoušené recepty na méně známá smoothies

(suroviny pro porci, přibližně 500 ml)

Mango smoothie: Půl šálku pomerančového džusu, půl šálku čerstvého manga, oloupaného a odpeckovaného, med, mixovat 1 minutu, přidat a mixovat trochu ledu.

Kaki smoothie: 1 zralé kaki, šťáva z 1 zralého pomeranče, 1 lžíce čerstvé limetkové šťávy, 1 lžíce medu, ½ kelímku bílého jogurtu, 75 ml perlivé minerální vody – spolu umixovat.

Smoothie snídaně: 300 ml mléka (mandlového, rýžového nebo sójového), 1 banán, 75 g řeckého jogurtu, 3 datle bez pecek, 2 lžíce ovesných vloček, 1 lžíce chia semínek, 2 lžičky medu nebo javorového sirupu, ledové kostky.

Zelené smoothie: 1 šálek kostek ledu, 1/3 oloupaného citronu, 1/3 oloupaného pomeranče, 1/3 mraženého banánu, 10 mražených kuliček hroznového vína, 1/3 jablka, 5 cm salátové okurky, 1 list kapusty kadeřávek bez stopky, 10 lístků baby špenátu, ½ avokáda, 1 a ½ šálku kokosové vody, 1 lžíce lněného semínka, ¼ šálku čerstvého kokosu.

Tropické zelené smoothie: 250 ml ananasového džusu, 15 g kapustových lístků, 90 g oloupaného ananasu, 50 g měkkého manga, 1 lžíce mandlí, 1 lžíce kurkumy.

Superdetox smoothie: 2 hrsti špenátu, 1 mango bez kůže a pecky, 1 banán, ½ pomeranče, 2-2,5 dl vody, 1 čajová lžička chia semínek.

Smoothie z mraženého ovoce: V poslední době jsou populární i smoothies z mraženého ovoce, která se považují za „hubnoucí“ drinky, protože tělo musí vynaložit více energie na jejich trávení a přináší rychlejší spalování. Obsah vitamínů, kromě C, zůstává u mraženého ovoce stejný, a nápoj je obzvlášť v létě opravdu osvěžující: 1 zralý banán, 1 šálek mraženého ovoce (mango, černý rybíz, jahody, ostužiny, maliny, borůvky), 2 polévkové lžíce přírodního jogurtu, 1 malá hrst ovesných vloček, sklenice jablečného džusu (med).

Zimní smoothie: 2 a ½ šálku ananasového džusu, 2 a ½ šálku pomerančové šťávy (může být čerstvě vylisovaná, ¾ šálku bílého jogurtu, 1 banán, 3 polévkové lžíce medu a ¼ čajové slžičky skořice. Toto smoothie přináší prevenci proti chřipce a nachlazení.


Výzkum obliby dominantních ovocných chutí smoothies u zdejších návštěvníků fresh a smoothies barů ukazuje nejvyšší oblibu chuti pomeranče, dále banánu, jahody, jablka, mrkve a následují mango, ananas, malina, borůvka, grep.

Na závěr je třeba připomenout, že zájem o tyto produkty stoupá hlavně mezi mladými lidmi, přičemž doma si je připravuje asi jen třetina –  ostatní navštěvují fresh a smoothies bary a nebo hotová smoothies nakupují v obchodech. I když mezi běžnými konzumenty se u nás trendy ze světa ujímají s určitým opožděním, přesto se v ČR ukazuje trend silného růstu zájmu o tento druh nápojů. Další kategorií zájemců a konzumentů jsou tzv. „foodies“, nadšenci gastronomie a tedy i znalci nejnovějších trendů zdravého stravování, jimž chuťové kvality a blahodárné účinky smoothies neušly a tedy ani jejich nabídka.


Hledání
Přihlášení zavřít